måndag 7 februari 2011

det här är ett inlägg utklippt ur en tråd på Bukefalos, det här inlägger får mig alltid att skratta.. sååå kul!!

Korkade misstag vi alla gjort


Sv: Korkade misstag vi alla gjort
________________________________________

Jag var nyfrälst inom NH!
Hade gått en del kurser och som en nyreligös gick jag runt och förkunnade mitt budskap!
Allt annat än NH är fel!
(Det var innan jag fattade vad NH faktiskt innebar! )

Jag fördömde alla ofrälsta och i mitt stall fanns det gott om dom!
Men JAG skulle nu visa vägen!
JAG hade ju gått några NH-kurser, sett alla filmer, läst alla böcker och mina ögon kunde nu SE allt det underbara!

Min häst stod lös i stallgången (till vilken nytta undrar jag nu?) och han följde mig lös som en hund över stock och sten. Genom rök och eld!
JAG talade ÄNTLIGEN hästarnas språk!

I stallet kom det en nyinackordering.
Det var en mamma som hade köpt en övervuxen connemaravalack till sin dotter.
Valacken var nervig och hetsig.
Kort sagt, de fick ingen bukt med honom alls!
Med sargat hjärta såg jag hur de försökte longera honom i paddocken.
Med LINA och SPÖ!
Detta satans påfund!

Jag erbjöd dom min hjälp men de tackade artigt nej.
Åja, tänkte jag. De ska nog bli varse tids nog att MIN väg är den enda rätta vägen.
Så en dag när dom longerade hetsporren tog jag min haflingervalack till en annan del av paddocken.
Han var lös och vi samspelade!
Ja, som vi samspelade han och jag!

Mitt trick gick hem och nu frågade mamman om jag ville hjälpa dom!
Jag lade mina händer på deras huvuden..
Nej, det gjorde jag inte men jag gjorde en fyrkant i paddocken där jag nu skulle visa dom hur man samspelar med sin häst via löslongering!

Min egna valack placerade jag i hörnet på paddocken och där stod han lös och betraktade sin strålande NH-människa till matte!

Det började så bra!
Så otroligt bra, jag nådde fram till deras valack och tog efter ett tag bort linorna så att han själv skulle välja att vara runt mig!

-Ånej, han kommer hoppa över! skrek mamman
-Du, kan inte ha honom lös!! skrek dottern

Mina sporrar klingade, jag rättade till hatt o chaps och skred till verket..

När jag närmar mig deras häst studsar han till, vänder bakdelen mot mig, sparkar bakut med en fjärt och hoppar rakt över staketet ut från paddocken!

Min valack ville inte vara sämre han så han tog sats, körde ner huvudet, bockade förbi sin matte och med ytterligare en brakskit -som i mina öron dånade som ett stort hån- försvann även han över staketet!
Även om han fastnade med magen så kanande han iväg efter sin flyende kompis!

Stallet låg bredvid en kyrka med tillhörande kyrkogård och dit in stack de två rymlingarna!
Jag efter i en stil som skulle ha gjort John Wayne grön av avundsjuka!

Nedtrampade gravplatser, uppätna blommor, bajs på grusgången..sen stack de två ut på vägen ner mot centrum!!

För att göra en lång historia kort så fick vi hem de två utbrytarkungarna till sist.
Polisen var oss behjälplig..

De var hela men inte rena.

Något som man inte kan säga om mig.
Hela mitt rykte och hela min tro var sargad in i själen..

En varning på radion om lösspringande hästar blev slutet på min NH-karriär..

1 kommentar: