tisdag 20 mars 2012

måndag = träning för Ann..

både i söndags och i början av passet kändes hon lite tung i handen.. det kan jag inte ens komma på när hon gjorde sist.

Men efter lite övergångar och tempoväxlingar så blev hon sig själv igen.

Pollan var inte på humör igår, hon vände rumpan åt mig när jag skulle hämta henne i boxen, inte ens knepet att jag oxå vänder rumpan mot henne funkade... meeen är man en sucker för godis så är man så, jag behövde bara röra handen mot fickan och vips så var Pollan mycket mer intresserad av mig :)

som sagt i början var hon lite tung.. jättejätte konstigt.
Men vi kom igång :)
Vi hade aaaningens språkproblem i övergångarna, jag försökte säga trav skritt trav Pollan tolkade det som skritt galopp :O... jag försökte säga trav halt trav Pollan tyckte fortfarande trav halt galopp :O.. mycket fina fattningar och så men det var ju inte det.. men det gick bättre när jag ställde utåt i igångsättningen då fick jag rätt gångart.
Vidare tyckte Pollan.. trav halt?? näää.. vi gör trav halt ryggning... flera gånger!! jättefina ryggningar.. men jag menade inte ryggning.. tja vi hade helt enkelt lite svårt att kommunicera på vissa punkter igår :)
Fast ryggningarna gjorde bra för hon blev lösgjord och resten av träningen gick hon fint och jag hade en bra känsla.

Jag skulle rida 6 arbgalopp och 6 tillbaka till samlad..meeeen det blev 6 ökand och eller mellan galopp och tillbaka..

Ann var snäll och påpekade för mig att Pollan minnsan inte har styrkan än att gå från ökad galopp till samlad galopp på ett språng :).. jag sa till Ann att jag tycker det är dåligt :) hehe..
alltså det är supersvårt att reglera när ponnyn är så på och lite exposiv att minsta tänk fram blir jättejätte fram.. jag måste öva på att prata med mindre bokstäver till henne när jag gör sånt i galoppen :)

Det är faktiskt ganska kul när hästen blir på o vill sååå väldigt gärna att det blir förmycket, när de blivit så pass känsliga att man inte behöver ta i alls... eller göra stora hjälper, men det underlättar ju för alla om ryttaren oxå hänger med i svängarna och inte gör för stora hjälper eller ber om förmycket.

ganska häftigt att rida när det är så.

idag har lasermannen varit och lasrat pollan... ujuj jag tror hon har lite träningsvärk... så lite laser å få igång cirkulationen är nog bra. Blir skrittmaskinen i kväll för Pollan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar