torsdag 12 april 2012

jamen ok

jag har ju lånat en sadel för att prova (igen) jag är ju hopplöst trött på sadlar, ryggar osv.. men jag har oxå insett att detta är och kommer alltid att vara Pollans issue.. hon är sååå känslig för kläm, tryck å sånt, ja även de minsta klämmet eller trycket, man behöver nästan linda in henne i bomull, men det går ju inte.

Nu har jag ialla fall en Amerigo Vega CC och provar.
Jag måste säga att den ligger bra som tusan på pollan, så bra att jag inte ens behöver dra gjorden för kung o fosterland som jag behövt med alla andra sadlar jag haft, inclusive Childeric'en. Inte ett hårstrå är krullat på ryggen inte det minsta lilla hårstrå och då har jag inte en enda padd under sadeln bara ett vanligt schabrak. Igår red jag för första gången efter utprovningen i sadeln och gjorden behövde jag bara spänna sådär lagomt, jag fick in en hand emellan henne och gjorden.

såhär ser sadeln ut.



det är svårt att rida i nya sadlar.. först när jag provred sadeln tyckte jag att den var hal, igår var den inte alls så hal.
Det gick bra i galoppen och där känner jag att jag minnsan kan vänja mig vid den sadeln snabbt, oj va skön den var att sitta på/i... i galoppen alltså.

Men jag hade mucho problemo med att sitta ner i traven, för det känndes trippigt, åhej vad jag studsade runt.
Jag har dessutom svårt att bedöma om det beror på mig (troligtvis) eftersom det är min svaga punkt, att sitta ner i traven vilket jag tror mest är en mental grejj.. jag menar att jag tror att jag har svårt att sitta i traven och då blir det ju såklart så.. men när jag inte tänker på att jag har svårt, ja då funkar det alldeles utmärkt :O

man ska inte förakta sina egna hjärnspöken :)

Eller om det faktiskt var så att Pollan tyckte att sadeln klämde någonstans så att hon trippade som aldrig förr. Jag frågade min stallkompis Lisa och hon sa att det såg ut som vanligt.. att Pollan inte alls trippade mer än vanligt.


är det bra eller dåligt undrar jag då??

Det kan oxå vara underlaget i ridhuset för det tycker jag är ganska stumt nu. Det måste till vatten på underlaget NU annars blir det som ett stampat jordgolv med lite damm uppepå.. inte bra alls.


Vi stallkompisen och jag bytte ponny en stund igår :)
Det var kul tycker jag han var sååå annorlunda mot Pollan.. han hade jättestora kliv, jag hade så svårt att hänga med, herrejösses hur ska jag någonsin kunna rida en stor häst??
Jag tycker han var ganska rolig att rida.. lite nonchalant men ändå känslig kanske inte helt enkel men ändå inte assvår.. ganska kul tycker jag. En fin liten häst!

Nästa gång jag ska kolla på ny häst ska jag kolla på en Lusitano eller PRE man måste ju prova ialla fall.. de är ju inte så stora och de har ju lätt för samling, tyvärr har de ju inte så väldigt lätt att länga sig o vara vägvinnande. De travar ju lite som en symaskin mer uppåt än frammåt... det ser ut som om de inte kommer någonstans. Det är inte så fint tycker jag.

men jag skulle definitivt kunna tänka mig en sånhär... ojojoj va fin!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar